نویسنده :
حسین ترکی
|
|
در این مجموعه احادیث ائمه اطها علیهاالسلام ارائه شدهامام سجاد علیه السلام می فرمایند: أمّا حَقُّ ذِى المَعروفِ عَلَیکَ فَأن تَشکُرَهُ وتَذکُرَ مَعروفَهُ، وَ تُکْسِبَهُ المَقالَةَ الحَسَنَةَ وَتُخلِصَ لَهُ الدُّعاءَ فیما بَینَکَ وَ بَینَ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ، فَإذا فَعَلتَ ذلِکَ کُنتَ قَد شَکَرتَهُ سِرّا وَ عَلانیَةً ، ثُمَّ إن قَدَرْتَ عَلى مُکافاتِهِ یَوما کافَیْتَهُ؛ حق کسى که به تو نیکى کرده ، این است که از او تشکر کنى و نیکیش را به زبان آورى و از وى به خوبى یاد کنى و میان خود و خداى عزوجل برایش خالصانه دعا کنى ، هرگاه چنین کردى بىگمان پنهانى و آشکارا از او تشکر کردهاى . سپس اگر روزى توانستى نیکى او را جبران کنى ، جبران کن . خصال، ص 568. پیامبراکرم صلى الله علیه و آله وسلم می فرمایند : إِنْ أَحْبَبْتُمْ أَنْ یُحِبَّکُمُ اللّهُ وَرَسولُهُ فَأَدّوا إِذَا ائْتُمِنْتُمْ وَاصْدُقوا إِذا حَدَّثْتُمْ وَأَحْسِنوا جِوارَ مَنْ جاوَرَکُمْ؛ اگر مىخواهید که خدا و پیغمبر شما را دوست بدارند وقتى امانتى به شما سپردند به سلامت برگردانید و چون سخن گویید راست گویید و با همسایگان خود به نیکى رفتار نمایید. نهج الفصاحه، ح 554. امام صادق علیه السلام می فرمایند: صَدَقَةٌ یُحِبُّهَا اللّهُ: إِصْلاحٌ بَیْنَ النّاسِ إِذا تَفاسَدوا، وَتَقارُبٌ بَیْنَهُمْ إِذا تَباعَدوا؛ صدقهاى که خداوند آن را دوست دارد عبارت است از: اصلاح میان مردم هرگاه رابطهشان تیره شد و نزدیک کردن آنها به یکدیگر هرگاه از هم دور شدند. کافى، ج 2، ص 209، ح 1. پیامبراکرم صلى الله علیه و آله وسلم می فرمایند : اَلسَّخىُّ قَریبٌ مِنَ اللّهِ ، قَریبٌ مِنَ النّاسِ ، قَریبٌ مِنَ الجَنَّةِ؛ سخاوتمند به خدا، مردم و بهشت نزدیک است. بحارالأنوار، ج 73، ص 308، ح 37. پیامبراکرم صلى الله علیه و آله وسلم می فرمایند : أَمَرَنى رَبّى بِمُداراةِ النّاسِ کَما أَمَرَنى بِأَداءِ الْفَرائِضِ؛ پروردگارم، همان گونه که مرا به انجام واجبات فرمان داده، به مدارا کردن با مردم نیز فرمان داده است. کافى، ج 2، ص 117، ح 4. پیامبراکرم صلى الله علیه و آله وسلم می فرمایند : إِذا اوقِفَ الْعِبادُ نادى مُنادٍ: لِیَقُمْ مَنْ أَجْرُهُ عَلَى اللّهِ وَلْیَدْخُلِ الْجَنَّةَ قیلَ: مَنْذَا الَّذى أَجْرُهُ عَلَى اللّهِ؟ قالَ: الْعافُونَ عَنِ النّاسِ؛ هنگامى که بندگان در پیشگاه خدا مىایستند، آواز دهندهاى ندا دهد: آن کس که مزدش با خداست برخیزد و به بهشت رود. گفته مىشود: چه کسى مزدش با خداست؟ مىگوید: گذشت کنندگان از مردم. کنزالعمال، ح 7009. امام على علیه السلام می فرمایند: أَبْلَغُ ماتَسْتَدِرُّ بِهِ الرَّحْمَةَ أَنْ تُضْمِرَ لِجَمیعِ النّاسِ الرَّحْمَةَ؛ مؤثّرترین وسیله جلب رحمت خدا این است که خیرخواه همه مردم باشى. غررالحکم، ح 3353. پیامبراکرم صلى الله علیه و آله وسلم می فرمایند : إنَّ أَوْلَى النّاسِ بِاللّهِ وَبِرَسولِهِ مَنْ بَدا بِالسَّلامِ؛ نزدیکترین مردم به خدا و رسول او کسى است که آغازگر سلام باشد. بحارالأنوار، ج 76، ص 12، ح 50 . امام صادق علیه السلام می فرمایند: اِذا اَرادَ اللّهُ بِعَبْدٍ خَیْرا زَهَّدَهُ فِى الدُّنْیا وَ فَقَّهَهُ فِى الدِّینِ وَ بَصَّرَهُ عُیوبَها وَ مَنْ اوتِیَهُنَّ فَقَدْ اوتىَ خَیْرَ الدُّنْیا وَ الآْخِرَةِ؛ هرگاه خداوند خیر بندهاى را بخواهد، او را بىرغبت به دنیا، آگاه در دین و داناى به عیوبش مىگرداند؛ به چنین کسى خیر دنیا و آخرت داده شده است. کافى، ج 2، ص 130. پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله وسلم می فرمایند : وَ الَّذى لا اِلهَ اِلاّ هُوَ ما اُعْطِىَ مُؤْمِنٌ قَطُّ خَیْرَ الدُّنْیا وَ الآْخِرَةِ اِلاّ بِحُسْنِ ظَنِّهِ بِاللّهِ وَ رَجائِهِ لَهُ وَ حُسْنِ خُلُقِهِ وَ الْکَفِّ عَنِ اغْتیابِ المُؤْمِنینَ؛ به آنکه جز او خدایى نیست سوگند، خیر دنیا و آخرت به مؤمنى داده نشد، مگر به سبب خوشگمانى و امیدوارى او به خدا و خوش اخلاقى و خوددارى از غیبت مؤمنان. کافى، ج 2، ص 72 . امام على علیه السلام می فرمایند: ثَلاثٌ مَنْ کُنَّ فیهِ فَقَدْ رُزِقَ خَیْرُ الدُّنْیا وَ الآْخِرَةِ، هُنَّ الرِّضا بِالقَضاءِ وَ الصَّبْرُ عَلَى الْبَلاءِ وَ الشُّکْرُ فِى الرَّخاءِ؛ به راستى خیر دنیا و آخرت روزىِ کسى مىگردد که از سه ویژگى برخوردار باشد: خشنودى به مقدرات، صبر در بلا و شکر در آسایش. غررالحکم، ح 4670. امام صادق علیه السلام می فرمایند: لا یَنْبَغى لِمَنْ لا یَتَّقى مَلامَةَ الْعُلَماءِ وَ ذَمِّهِمْ اَنْ یُرْجى لَهُ خَیْرُ الدُّنْیا وَ الآْخِرَةِ؛ کسى که از سرزنش و نکوهش علما پروا نمىکند، نمىتوان به خیر دنیا و آخرت او امید داشت. تحف العقول، ص 364 . امام على علیه السلام می فرمایند: جَمْعُ خَیْرِ الدُّنْیا وَ الآْخِرَةِ فى کِتْمانِ السِّرِّ وَ مُصادَقَةِ الاَخْیارِ، وَ جَمْعُ الشَّرِّ فِى الاِذاعَةِ وَ مُؤاخاةِ الاَشْرارِ؛ همه خیر دنیا و آخرت در رازدارى و همنشینى با نیکان است و همه شر در افشاى اسرار و دوستى با اشرار است. بحارالأنوار، ج 74 ، ص 178، ح 17 . امام على علیه السلام می فرمایند: عَلَیْکُمْ بِتَقْوَى اللّهِ فَاِنَّها تَجْمَعُ الْخَیْرَ وَ لا خَیْرَ غَیْرُها وَ یُدْرَکُ بِها مِنَ الْخَیْرِ ما لا یُدْرَکُ بِغَیْرِها مِنْ خَیْرِ الدُّنْیا وَ الآْخِرَةِ؛ شما را سفارش مىکنم به تقواى الهى، که گردآورنده خیر است و هیچ خیرى جز آن نیست، به وسیله تقوا خیرهایى از دنیا و آخرت نصیب انسان مىشود که با غیر آن نمىشود. بحارالأنوار، ج 70، ص 66، ح 11 . امام رضا علیه السلام می فرمایند: اِنَّ رَجُلاً سَاَلَ الْعالِمَ اَنْ یُعَلِّمَهُ ما یَنالُ بِهِ خَیْرَ الدُّنْیا وَ الآْخِرَةِ وَ لا یُطَوِّلَ عَلَیْهِ فَقالَ لا تَغْضَبْ؛ شخصى از امام کاظم صلى الله علیه و آله درخواست نمود که در کلامى کوتاه، چیزى به او بیاموزد که با آن خیر دنیا و آخرت را به دست آورد. حضرت فرمودند: خشمگین مشو. بحارالأنوار، ج 73، ص 265، ح 13 . پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله وسلم می فرمایند : ما وُضِعَ الرِّفْقُ عَلى شَىْ ءٍ اِلاّ زانَهُ وَ لا وُضِعَ الخُرْقُ عَلى شَىْ ءٍ اِلاّ شانَهُ؛ فَمَنْ اُعْطىَ الرِّفْقَ اُعْطىَ خَیْرَ الدُّنْیا وَ الآْخِرَةِ، وَ مَنْ حُرِمَهُ حُرِمَ خَیْرَ الدُّنْیا وَ الآْخِرَةِ؛ هر چیزى که با مدارا همراه شد، زیبا گردید و هر چیزى که با ناسازگارى همراه شد، زشت گردید. پس هر کس اهل مدارا شد، از خیر دنیا و آخرت برخوردار گردید و هر کس از مدارا محروم ماند، از خیر دنیا و آخرت بى بهره مانده است. بحارالأنوار، ج 72، ص 55، ح 19 . پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله وسلم می فرمایند : قالَ اللّه عَزَّوَجَلَّ اِذا اَرَدْتُ اَنْ اَجْمَعَ لِلْمُسْلِمِ خَیْرَ الدُّنْیا وَ الآْخِرَةِ جَعَلْتُ لَهُ قَلْبا خاشِعا وَ لِسانا ذاکِرا وَ جَسَدا عَلَى الْبَلاءِ صابِرا وَ زَوْجَةً مُؤْمِنَةً تَسُرُّهُ اِذا نَظَرَ اِلَیْها وَ تَحْفَظُهُ اِذا غابَ عَنْها فى نَفْسِها وَ مالِهِ؛ خداوند مىفرماید: هرگاه بخواهم، خیر دنیا و آخرت را نصیب مسلمانى کنم براى او قلبى خاشع، زبانى ذاکر و بدنى صبور در برابر بلا قرار مىدهم و به او زنى مؤمن مىدهم که هرگاه به او نظر کند، شادش نماید و هرگاه غایب گردد حافظ ناموس و مال او باشد. کافى، ج 5، ص 327، ح 2 . پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله وسلم می فرمایند : خَصْلَتانِ مَنْ رَزَقَهُما قَدْ اُعْطىَ خَیْرَ الدُّنْیا وَ الآْخِرَةِ مَنْ اِذَا ابْتُلىَ صَبَرَ وَ اِذا اُعْطىَ شَکَرَ؛ دو خصلت است که به هر کس داده شد، خیر دنیا و آخرت به او داده شده است: هرگاه گرفتار شد صبر نماید و هرگاه به او عطا شد شکرگزارى کند. مجموعه ورام، ج 2، ص 247. پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله وسلم می فرمایند : اِنَّ جَبْرَئیلَ الرُّوحَ الاَمینَ نَزَلَ عَلَىَّ مِنْ عِنْدِ رَبِّ الْعالَمینَ فَقالَ یا مُحَمَّدُ: عَلَیْکَ بِحُسْنِ الْخُلُقِ فَاِنَّ سُوءَ الْخُلُقِ یَذْهَبُ بِخَیْرِ الدُّنْیا وَ الآخِرَةِ أَلا وَ اِنَّ اَشْبَهَکُمْ بى اَحْسَنُکُمْ خُلُقا؛ رسول خدا فرمود: همانا جبرائیل روح الأمین از طرف پروردگار عالمیان بر من نازل شد و گفت اى محمد: تو را به خوش اخلاقى سفارش مىکنم، به درستى که بد اخلاقى خیر دنیا و آخرت را از بین مىبرد، آگاه باش! به راستى که شبیهترین شما به من، خوش اخلاقترین شماست. امالى صدوق، ص 344، ح 415 . امام على علیه السلام می فرمایند: اَرْبَعٌ مَنْ اُعْطِیَهُنَّ فَقَدْ اُعْطىَ خَیْرَ الدُّنْیا وَ الآْخِرَةِ: صِدْقُ حَدیثٍ وَ اَداءُ اَمانَةٍ وَ عِفَّةُ بَطْنٍ وَ حُسْنُ خُلُقٍ؛ چهار چیز است که به هر کس داده شود خیر دنیا و آخرت به او داده شده: راستگویى، امانتدارى، حلال خورى و خوش اخلاقى. غررالحکم، ح2142. پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله وسلم می فرمایند : اَلا اَدُلُّکُمْ عَلى خَیْرِ اَخْلاقِ الدُّنْیا وَ الآْخِرَةِ؟ تَصِلُ مَنْ قَطَعَکَ وَ تُعْطى مَنْ حَرَمَکَ وَ تَعْفو عَمَّنْ ظَلَمَکَ؛ آیا شما را به بهترین اخلاق دنیا و آخرت راهنمایى نکنم؟ رابطه با کسى است که با تو قطع رابطه کرده، بخشش به کسى که از تو دریغ نموده و عفو کسى که به تو ظلم کرده است. کافى، ج 2، ص 107 . پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله وسلم می فرمایند : اَلا اُخْبِرُکُمْ بِخَیْرِ اَخْلاقِ أهْلِ الدُّنْیا وَ الآْخِرَةِ؟ قالوا: بَلى یا رَسولَ اللّهِ. فَقالَ اِفْشاءُ السَّلامِ فِى الْعالَمِ؛ آیا شما را از بهترین اخلاق اهل دنیا و آخرت خبر ندهم؟ عرض کردند: چرا؟ اى رسول خدا! حضرت فرمودند: آشکارا سلام کردن به همگان. بحارالأنوار، ج 76، ص 12، ح 50 . پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله وسلم می فرمایند : یا عَلىُّ لا یَخْدُمُ الْعِیالَ اِلاّ صِدِّیقٌ اَوْ شَهیدٌ اَوْ رَجُلٌ یُریدُ اللّهُ بِهِ خَیْرَ الدُّنْیا وَ الآخِرَةِ؛ اى على! به خانواده خود خدمت نمىکند، مگر مرد بسیار راستگو یا شهید یا مردى که خداوند خیر دنیا و آخرت را براى او مىخواهد. مستدرک الوسائل، ج 13، ص 49. پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله وسلم می فرمایند : اَطیعى زَوْجَکَ یَکْفِکَ خَیْرَ الدُّنْیا وَ الآخِرَةِ وَ بِرِّى والِدَیْکَ یَکْثُرْ خَیْرُ بَیْتِکَ؛ شوهرت را اطاعت کن تا خیر دنیا و آخرت تو را کفایت کند و به پدر و مادرت نیکى کن تا خیر خانهات زیاد شود. کنزالعمال، ح 43388. امام سجاد علیه السلام می فرمایند: اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ نَبِّهْنى لِذِکْرِکَ فى اَوْقاتِ الْغَفْلَةِ وَ اسْتَعْمِلْنى بِطاعَتِکَ فى اَیّامِ الْمُهْلَةِ وَ انْهَجْ لى اِلى مَحَبَّتِکَ سَبیلاً سَهْلَةً، اَکْمِلْ لى بِها خَیْرَ الدُّنْیا وَ الآخِرَةِ؛ بار الها! مرا در هنگام غفلت به یاد خود آگاه گردان و در ایام فراغت به اطاعتت موفق بدار و برایم راهى آسان به سوى محبت خود بگشاى و خیر دنیا و آخرت را به وسیله آن تکمیل فرماى. صحیفه سجادیه، از دعاى بیستم . پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله وسلم می فرمایند : اَکْثِروا مِنْ قَوْلِ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللّهِ الْعَلىِّ الْعَظیمِ فَاِنَّها مِلْکُ الْجَنَّةِ وَ مَنْ اَکْثَرَ مِنْها نَظَرَ اللّهُ اِلَیْهِ وَ مَنْ نَظَرَ اِلَیْهِ فَقَدْ اَصابَ خَیْرَ الدُّنْیا وَ الآْخِرَةِ؛ ذکر «لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللّهِ الْعَلىِّ الْعَظیم» را بسیار بگویید: زیرا که آن، دارایى بهشت است و هر کس آن را بسیار بگوید خداوند به او مىنگرد و هر کس خدا به او بنگرد به خیر دنیا و آخرت دست یافته است. بحارالأنوار، ج 38، ص 161، ح 83 . امام صادق علیه السلام می فرمایند: مَنْ یَتَّقِ اللّهَ فَقَدْ اَحْرَزَ نَفْسَهُ مِنَ النّارِ بِاِذْنِ اللّهِ وَ اَصابَ الْخَیْرَ کُلَّهُ فِى الدُّنْیا وَ الآخِرَةِ؛ هر کس تقواى الهى پیشه کند، خود را به خواست خداوند از آتش حفظ کرده و به همه خیر دنیا و آخرت دست یافته است. بحارالأنوار، ج 24، ص 286، ح 1. امام على علیه السلام می فرمایند: ما اَعْطَى اللّهُ سُبْحانَهُ الْعَبْدَ شَیْئا مِنْ خَیْرِ الدُّنْیا وَ الآخِرَةِ اِلاّ بِحُسْنِ خُلُقِهِ وَ حُسْنِ نیَّتِهِ؛ خداوند خیر دنیا و آخرت را جز به خاطر خوش اخلاقى و خوش نیتى به بنده نمىدهد. غررالحکم، ح 9670. پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله وسلم می فرمایند : مَنْ فَتَحَ بابَ مَسْأَلَةٍ فَتَحَ اللّهُ لَهُ بابَ فَقْرٍ فِى الدُّنْیا وَ الآخِرَةِ وَ مَنْ فَتَحَ بابَ عَطیَّةٍ ابْتِغاءً لِوَجْهِ اللّهِ اَعْطاهُ اللّهُ خَیْرَ الدُّنْیا وَ الآخِرَةِ؛ هر کس درِ درخواستى از مردم را به روى خود باز کند، خداوند براى او درِ فقرى را در دنیا و آخرت باز مىکند و هر کس درِ بخششى را براى مردم به خاطر خدا باز کند، خداوند او را خیر دنیا و آخرت عطا مىفرماید. کنزالعمال، ح 16745. پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله وسلم می فرمایند : مَنْ اَوى اِلى فِراشِهِ طاهِرا یَذْکُرُ اللّهَ تَعالى حَتّى یُدْرِکَهُ النُّعاسُ لَمْ یَتَقَلَّبْ ساعَةً مِنَ اللَّیْلِ یَسْأَلُ اللّهَ شَیْئا مِنْ خَیْرِ الدُّنْیا وَ الآْخِرَةِ اِلاّ اَعْطاهُ اللّهُ ایّاهُ؛ هر کس با وضو و با یاد خدا به رخت خواب برود و خوابش ببرد، در هر ساعتى از شب که بیدار گردد و از خدا چیزى از خیر دنیا و آخرت بخواهد، خداوند آن را به او عطا فرماید. کنزالعمال، ح 41274 .
|
|
شنبه 88/8/30 ساعت 3:12 صبح
|
|
|
|